Waker en Wachter - VVV Ameland

Waker en Wachter

In de duinen bij Hollum, aan De Klonjes, staat een kunstwerk met als titel 'Waker en Wachter'. Het kunstwerk is in opdracht van Stichting Amelander Musea door Astrid Nobel ontworpen.

Het kunstwerk
Op de duinrand, naast het fietspad, staan twee bronzen verrekijkers op sokkels, gericht naar de twee torens van Hollum: de vuurtoren en de kerktoren. Beide torens zijn twee voormalige bakens voor de scheepsvaart.

Eén kijker heeft een lens die gemaakt is van een prisma van vuurtorenglas. Deze kijker geeft een dromerig, regenboogkleurig beeld van het lichaam van de vuurtoren, dat verandert met de hoeveelheid zonlicht. Dit prisma maakte deel uit van het optiek van de vuurtoren in Hollum dat tijdens de Tweede Wereldoorlog is vernield.

De andere kijker vergroot een detail in het hoofd van de kerktoren; de twee bovenste ramen staan recht tegenover elkaar, waardoor er dwars doorheen gekeken kan worden.

De werken benadrukken dat de vuurtoren als 'waker' en de kerktoren als 'wachter' refereren aan nacht en dag, verleden en toekomst. Als langdurige getuigen van veranderingen in het gebied gaan ze in samenhang tot elkaar functioneren als hernieuwde bakens.

Dorpsbelang Hollum heeft het beheer over het kunstwerk.